Άλλη μια «έμπνευση» του Ιταλού Tullo Morgagni (1881 – 1919) συμπληρώνει 118 χρόνια ζωής και φυσικά αναφέρομαι στον μεγαλύτερο – σε απόσταση – μονοήμερο αγώνα, το Milano – San Remo.
Εκτός του συγκεκριμένου αγώνα ο Μιλανέζος δημοσιογράφος μας έχει χαρίσει το Giro d Italia και το Giro di Lombardia, ως ο κύριος εμπνευστής αυτών των αγώνων. Για την ιστορία του αιωνόβιου αυτού αγώνα αφ’ ενός δεν είμαι ο καταλληλότερος για να γράψω (θα μπορούσατε να απευθυνθείτε στον Θανάση Κρεκούκια), αφ’ ετέρου ο όγκος της ιστορίας 100 και πλέον ετών θα υπερκάλυπτε τον χαρακτήρα ενός preview σαν το παρακάτω.

Ας αναφέρουμε όμως, πως και εδώ η παρουσία του μεγάλου Eddy Merckx έχει μείνει χαραγμένη στον χρόνο, μιας και ο “κανίβαλος” έλαβε μέρος σε 10 διοργανώσεις και κέρδισε τις 7 από αυτές, όντας ο πολυνίκης μέχρι σήμερα του Milano – San Remo.
Άλλο ένα στοιχείο που πρέπει κάθε Έλληνας να γνωρίζει, είναι πως ο Γιάννης Ταμουρίδης (Euskaltel Euskadi) συμμετείχε στο Milano – San Remo το 2013 σε μία από τις πολύ δύσκολες διοργανώσεις, αφού ο καιρός μετέτρεψε τον αγώνα σε αγώνα επιβίωσης. Μάλιστα, ο Έλληνας πρωταθλητής κατάφερε να τερματίσει σε μια ημέρα οπού σχεδόν το μισό πελοτόν εγκατέλειψε.

Το 116ο Milano – San Remo λοιπόν διεξάγεται αύριο Σάββατο και όλα είναι έτοιμα ώστε να παρακολουθήσουμε έναν μεγαλειώδη αγώνα, αντάξιο ενός «μνημείου», του πρώτου για το 2025. Πρόκειται για την κλασσική των sprinter, αλλά πολλές φορές το Poggio έδωσε ευκαιρίες και σε κάποια puncheur να κλέψουν την νίκη. Πολλοί ειδικοί αναφέρουν πως το Milano – San Remo, μεταξύ των 5 αγώνων – μνημείων, είναι ο ευκολότερος αγώνας για να τερματίσει κάποιος αθλητής αλλά ο δυσκολότερος για να κερδίσει.

Με εκκίνηση για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά από την Pavia (απ’ όπου θα εκκινήσει επίσης το 2026 και το 2027) νότια του Μιλάνου, και τερματισμό στο San Remo – συγκεκριμένα στην via Roma – μετά από 289χλμ και 2.220 υψομετρικά, το μενού δεν κρύβει εκπλήξεις. Νότια κατεύθυνση περνώντας από το Casteggio, την Tortona και φτάνοντας στο Novi Ligoure όπου λίγο αργότερα θα ξεκινήσει το τερέν να γίνεται ανηφορικό για να φτάσουν στην πρώτη ανηφόρα της ημέρας, το Passo del Turchino (2.4km @ 5.3%).
Η διαδρομή συνεχίζει νοτιοδυτικά ακολουθώντας την Ιταλική Ριβιέρα με κατεύθυνση προς την Γαλλία. Στο Arenzano και στο Varazze υπάρχουν δύο μικρές ανηφόρες μικρής σημασίας ενώ ακολουθούν αρκετά επίπεδα χιλιόμετρα μέχρι να φτάσουμε στα διαδοχικά Capi. Capo Mele (2km @ 3.6%), Capo Cervo (1.3km @ 3.7%) και Capo Berta (1.7km @ 7%) θα σημάνουν την έναρξη του «κανονικού» αγώνα ενώ θα ξεμουδιάσουν τα πόδια των αθλητών στο πελοτόν, όχι όμως τα πόδια των αποσπασμένων.

Από το San Lorenzo al Mare ξεκινάει η ανάβαση στην Cipressa (5.6km @ 4%) με την κορυφή της να απέχει 22χλμ από τον τερματισμό και με την κατηφόρα που την διαδέχεται να είναι πολύ γρήγορη και τεχνική. Ακολουθούν 9 επίπεδα χλμ και σειρά έχει το τελευταίο τεστ, το Poggio di San Remo (3.6km @ 3.7%) με την κορυφή του να έρχεται στα 5.6χλμ από τον τερματισμό. Η κατηφόρα μήκους 3χλμ είναι γνωστή για την δυσκολία και την επικινδυνότητά της. Τα τελευταία 2.3χλμ είναι εντελώς επίπεδα και με δύο διαδοχικές στροφές, μία αριστερή 90 μοιρών στα 850μ από τον τερματισμό και μία δεξιά επίσης 90 μοιρών στα 750μ από τον τερματισμό.

Σημαντικό, έως και καθοριστικό, ρόλο στην έκβαση του αγώνα μπορεί να παίξουν και οι καιρικές συνθήκες, και ιδιαίτερα ο άνεμος. Με την πρόγνωση που έχουμε μέχρι στιγμής, έχει ενδιαφέρον η κατεύθυνση του ανέμου, η οποία θα είναι πλάγιο-ευνοϊκή για τους αθλητές, όταν βγουν στο παραθαλάσσιο τμήμα, δηλαδή θα συναντήσουν νοτιοανατολικό άνεμο, ενώ φτάνοντας στην Cipressa ο άνεμος θα είναι ευνοϊκός, δηλαδή βορειοανατολικός και η ένταση του θα είναι χαμηλή, περί τα 15χλμ/ώρα. Επίσης υπάρχει πρόγνωση για βροχή με μεγαλύτερες πιθανότητες νωρίς το πρωί, ενώ η θερμοκρασία θα είναι κοντά στους 15 βαθμούς.
Περνώντας τώρα στην λίστα εκκίνησης του φετινού Milano – San Remo, εκτός των 18 ομάδων του World Tour, wildcard έχουν πάρει επίσης και οι παρακάτω 6 ομάδες του Pro Tour:
Uno – X Mobility, VF Group – Bardiani CSF – Faizane, Tudor Pro Cycling Team, Team Solution Tech – Vini Fantini, Q36.5 Pro Cycling Team, Lotto, Israel – Premier Tech.
Data powered by FirstCycling.com
Συνολικά θα εκκινήσουν 176 αθλητές και ας δούμε ποιοι από αυτούς έχουν τις περισσότερες πιθανότητες να επικρατήσουν.
Ξεκινώ με τον Mathieu van der Poel (Alpecin – Deceuninck) όπου το 2024 σχεδόν παραχώρησε την νίκη στον συναθλητή του Jasper Philipsen, κλείνοντας τις όποιες τρύπες δημιουργήθηκαν στο Poggio, αλλά και δείχνοντας του τυφλή εμπιστοσύνη στα τελευταία επίπεδα χλμ, τη στιγμή που ο Βέλγος ούρλιαζε στον ασύρματο, λέγοντας πως είναι σε πολύ καλή ημέρα. Το αποτέλεσμα σαφώς δικαίωσε και τους δύο. Λίγο πιο πίσω, το 2023 ήταν η σειρά του Ολλανδού να κερδίσει solo τον αγώνα με επίθεση στην κορυφή του Poggio. O van der Poel φέτος χρησιμοποίησε το Tirreno – Adriatico ως προετοιμασία για την σειρά των κλασσικών που έρχονται (όπως έκανε και το 2023) δείχνοντας πως είναι σε καλή κατάσταση.
Θεωρώ πως ο Ολλανδός είναι το ένα εκ των δύο φαβορί για την νίκη, δίνοντας του λίγες περισσότερες πιθανότητες έναντι του Pogacar, μιας και έχει δύο σημαντικά πλεονεκτήματα. Καταρχήν την παρουσία του Philipsen, ο οποίος είναι ο τύπος του sprinter που χάνει ελάχιστα δευτερόλεπτα σε ανηφόρες όπως το Poggio, και κατά συνέπεια είναι πολύτιμος, δίνοντας αριθμητική υπεροχή στην ομάδα στα τελευταία χλμ, και κατά δεύτερον, το sprint του, το οποίο είναι πολύ καλύτερο από αυτό του Σλοβένου, ενώ και στην ανηφόρα του Poggio θεωρώ πολύ δύσκολο να χάσει δευτερόλεπτα που δεν μπορεί να πάρει πίσω στην συνέχεια.
Το έτερο μεγάλο φαβορί για την νίκη είναι ο Tadej Pogacar (UAE Emirates – XRG) ο οποίος δεν χρειάζεται συστάσεις. Έρχεται από μια μεγάλη νίκη, που κατάφερε να πάρει με εκκωφαντικό τρόπο στο Strade – Bianche, αποδεικνύοντας πως πλέον δεν αρκεί να μιλάμε για τον καλύτερο αθλητή της εποχής μας, αλλά ίσως για έναν από τους καλύτερους όλων των εποχών. Ο Σλοβένος χθες ανέβηκε την Cipressa και αυτό επιβεβαιώνει πως η ομάδα του θέλει να πετύχει το στόχο που δεν πέτυχε το 2024, δηλαδή να διαλύσει το πελοτόν στην προτελευταία ανηφόρα και να αποδυναμώσει σημαντικά τους μεγάλους αντιπάλους του, αφήνοντας τους, ιδανικά, απομονωμένους. Θεωρώ πως αυτή είναι η μόνη τακτική που μπορεί να φέρει τη νίκη στον Σλοβένο, μια νίκη που τόσο πολύ θέλει.
Έχει διαπιστώσει και ο ίδιος πως το Poggio δεν είναι αρκετό για να του προσφέρει ικανό πλεονέκτημα χρόνου, αφού πρόκειται για μια σύντομη ανηφόρα με μικρή κλίση και πολλές στροφές, όπου οι αθλητές πολλές φορές αναγκάζονται να πατήσουν ακόμα και φρένο. Έτσι λοιπόν η λύση στο πρόβλημα του Σλοβένου είναι ένας «στρατοσφαιρικός» ρυθμός στην Cipressa, αποτέλεσμα που θα έρθει μόνο εάν οι Del Toro, Wellens και Narvaez είναι στην καλύτερή τους ημέρα, σε συνάρτηση πάντα και με τον ευνοϊκό άνεμο. Καταλαβαίνετε λοιπόν, πως αθλητές σαν τον Philipsen είναι πιθανό να αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα σε αυτή την ανηφόρα, ιδιαίτερα αν η ομάδα του Σλοβένου προσπαθήσει να ρίξει τον χρόνο της ανάβασης κάτω από τα 9 λεπτά, επίδοση που θεωρούν εφικτή.

Τα outsiders του φετινού αγώνα είναι αρκετά, όπως αρκετές είναι και οι χρονιές που κάποιο outsider έχει επικρατήσει.
Ο περσινός νικητής Jasper Philipsen (Alpecin – Deceuninck) έρχεται μεν από νίκη στο Kuurne, αλλά πριν δύο μέρες είχε άσχημη πτώση και εγκατάλειψη στο Danilith Nokere Koerse. Είναι το ένα από τα δύο χαρτιά της ομάδας του, αλλά δύσκολα θα έχει τον πρώτο λόγο.
Ο Michael Matthews (Jayco AlUla) έχει ανέβει 3 φορές στο βάθρο του Milano – San Remo αλλά ποτέ στο υψηλότερο σκαλί. Το 2024 έμεινε δεύτερος για λίγα εκατοστά. Σίγουρα είναι ένας αθλητής που αν φτάσει στον τερματισμό με το πρώτο γκρουπ, έχει πολλές πιθανότητες να τα καταφέρει, και, όπως συμβαίνει και με τον Δανό Μads Pedersen (Lidl – Trek), μπορεί κάλλιστα να κερδίσει σε ένα μαζικό σπριντ ή ακόμα και εξαπολύοντας μια επίθεση στα τελευταία επίπεδα χλμ.
Άλλα ονόματα τα οποία έχουν πιθανότητες να κερδίσουν είναι οι Tom Pidcock (Q36.5 Pro Cycling Team), ο οποίος δείχνει απόλυτα ανανεωμένος και με μεγάλο κίνητρο, o Filippo Ganna (Ineos Grenadiers), που έρχεται σε πολύ καλή κατάσταση μετά το Tirreno – Adriatico, o Davide Ballerini (XDS – Astana), o Julian Alaphilippe (Tudor Pro Cycling Team), o Matej Mohoric (Bahrain Victorius) και τέλος ο πολύ φορμαρισμένος sprinter Olav Kooij (Team Visma – Lease a Bike) ο οποίος καλείται να σηκώσει στις πλάτες του την ομάδα που αγωνίζεται χωρίς δύο τεράστια ονόματα, τον Wout Van Aert και τον Christophe Laporte.
Δεν είναι λοιπόν μυστικό πως ο πιο “μαρκαρισμένος” αθλητής δεν θα είναι άλλος από τον Tadej Pogacar, ο οποίος ναι μεν έχει τον πρώτο λόγο στην αυριανή σκακιέρα, άρα και την αναμενόμενη πίεση να είναι αυτός και η ομάδα του που θα ορίσουν την εξέλιξη του αγώνα, αλλά το άγχος υπάρχει στους αντιπάλους του, οι οποίοι σίγουρα γνωρίζουν πως o Σλοβένος και η ομάδα του θα προσπαθήσουν να κάνουν τον αγώνα δύσκολο, ίσως πολύ πιο νωρίς από ότι έχουμε συνηθίσει όλα αυτά τα χρόνια.
Το σίγουρο είναι πως ο Pogacar ελλείψει δυνατού σπριντ είναι αυτός ο οποίος θα πρέπει να επιτεθεί. Οι μεγαλύτεροι αντίπαλοί του από την άλλη, όπως ο van der Poel, o Matthews, o Philipsen, o Pedersen και άλλοι, δεν τρομάζουν τόσο στην ιδέα ενός τερματισμού όπου η νίκη θα κριθεί στο σπριντ, άρα η στρατηγική τους θα είναι πιο αμυντική. Δεν αποκλείω βέβαια κάποιος από όλους αυτούς να θελήσει να αιφνιδιάσει την ομάδα του Σλοβένου ρισκάροντας από μακριά.
Πάρα πολύ ενδιαφέρουσες είναι και οι απόψεις των πρωταγωνιστών που συγκεντρώσαμε και σας παραθέτουμε αποκλειστικά στο TCJ.
Καταρχήν δεν θα ήταν δυνατόν να γράψουμε για το Milano – San Remo και να μην επικοινωνήσουμε, ζητώντας την εκτίμησή του για τον αγώνα, με τον Γιάννη Ταμουρίδη, Coach της Bahrain – Victorious, και μοναδικό Έλληνα αναβάτη που έχει αγωνιστεί στην “classicissima”:
Θα ξεκινήσω λίγο με εμάς, αν και δεν πιστεύω ότι έχουμε κάποιο φαβορί αυτή τη στιγμή, γιατί και ο Mohoric, που θα λέγαμε ότι είναι μεγαλύτερή μας ελπίδα για κάποια καλή θέση, πριν το Omloop και το Kuurne ταλαιπωρήθηκε από έναν ιό, ο οποίος τον καθήλωσε λίγο τις τελευταίες ημέρες. Αν και την τελευταία εβδομάδα είναι καλύτερα και μπόρεσε να προπονηθεί έτσι όπως έπρεπε, παρ’ όλα αυτά σίγουρα δεν έχει την προετοιμασία που θα έπρεπε για έναν τέτοιο αγώνα. Οπότε δεν έχουμε μεγάλες προσδοκίες να σου πω την αλήθεια για το για το Milano – San Remo.
Γενικά για τον αγώνα, η δική μου άποψη είναι ότι σίγουρα όλοι θα κοιτάνε την UAE, η οποία θα θέλει να κάνει έναν δυνατό αγώνα ήδη από την Cipressa. Τους ευνοεί ο ευνοϊκός άνεμος, που αυτή τη στιγμή οι προγνώσεις δείχνουν για αύριο, αλλά από την άλλη, πιστεύω ότι δεν έχουν τόσο δυνατή ομάδα όσο θα έπρεπε για να κάνουν τη διαφορά στην Cipressa. Δηλαδή, κοιτώντας το ρόστερ τους, δεν νομιζω ότι έχουν το καλύτερο δυνατό για να κάνουν τέτοια διαφορά έτσι ώστε να μείνουν αθλητές όπως ο Pedersen, ο Ganna ή ακόμα και ο van der Poel. Οι τελευταίοι έχουν δείξει ότι είναι σε πολύ καλή κατάσταση, ιδίως ο Ganna και ο Pedersen, και για μένα αυτοί οι δύο, μαζί με τον van der Poel είναι οι πιο ισχυροί διεκδικητές.
Δεν αποκλείω, βλέποντας πως ανηφόριζαν ο Ganna και ο Pedersen στο Tirreno-Adriatico και στο Paris-Nice, να δω μία σόλο επίθεση μετά το Poggio. Γιατί σε τέτοιους αθλητές, έτσι και τους δώσεις δύο μέτρα, καληνύχτα, δεν τους ξαναβλέπεις μετά μέχρι τον τερματισμό, και είμαι σίγουρος ότι δεν υπάρχει περίπτωση να μείνουν στο Poggio από τον Pogacar.
Οπότε η δική μου άποψη είναι ότι, ναι μεν ωφελεί ο καιρός τη UAE, αλλά δεν έχουν έρθει με τη δυνατότερη ομάδα για να κάνουν τη διαφορά που θέλουν έτσι ώστε να μείνουν αυτοί οι τρεις αντίπαλοι.
O Davide Ballerini (XDS – Astana) τόνισε πως καθοριστικό ρόλο θα παίξουν οι καιρικές συνθήκες, με την πρόγνωση να δίνει βροχή νωρίς το πρωί.
“Το πρώτο κρίσιμο σημείο που θα πρέπει να προσέξουμε είναι η κατηφόρα του Turchino σε περίπτωση που το τερέν είναι βρεγμένο γιατί μπορεί να δημιουργηθούν σπασίματα στο πελοτόν. Αν κάποιος βρίσκεται πίσω, θα σπαταλήσει πολλές δυνάμεις για να επανέλθει, μιας και με το που φτάσουμε στην βάση της κατηφόρας ο ρυθμός ανεβαίνει πολύ”, ενώ στη συνέχεια πρόσθεσε
“Το δεύτερο κρίσιμο σημείο είναι η Cipressa, πράγμα που σημαίνει πως ήδη από τα Tre Cappi θα πρέπει να βρισκόμαστε πολύ μπροστά, ώστε να πλασαριστούμε καλά στο ξεκίνημα της ανηφόρας. Εκεί θα δούμε τι θα συμβεί, είναι πιθανό να δούμε κάποια ομάδα να προσπαθήσει κάτι αλλά ο τερματισμός παραμένει μακριά”.
Κλείνοντας, μας είπε πως “Το ιδανικό σενάριο είναι να ξεκινήσω την Cipressa στις πρώτες 30 θέσεις και το Poggio στις πρώτες 10”.
O προπονητής του “Ballero” και Head of Performance στην XDS – Astana, Βασίλης Αναστόπουλος, με τον οποίο βρέθηκαν για προπονητικό καμπ στη χώρα μας πριν μερικές ημέρες, μας είπε για τον αγώνα:
Πιστεύω πως o Pogacar και η ομάδα του θα ανεβάσουν τον ρυθμό απο τα Tre Capi, ωστε να να δυσκολέψουν ακομα περισσότερο τους αντιπάλους τους. Φυσικα θα συνεχίσουν στην Cipressa με τέτοιο ρυθμό που ισως βελτιώσουν και το ρεκορ αναβασης. O Σλοβενος θελει να φτασει στο Poggio με τους αντιπάλους του οσο πιο εξουθενωμένους γίνεται.
Για το τέλος αφήνω την καλύτερη επίδοση στην Cipressa, με χρόνο 9:19 από τους Colombo και Gontchenkov το 1996, και στο Poggio με χρόνο 5:40 από τον Mathieu van der Poel το 2023, και εύχομαι να παρακολουθήσουμε έναν πραγματικά συναρπαστικό αγώνα.
ΥΓ: Μην με ρωτάτε ποιος επιθυμώ να κερδίζει. Επιθυμώ πάντα την έκπληξη, με νικητή είτε ένα νεαρό αθλητή, είτε κάποιον που έχει μείνει αρκετό καιρό μακριά από νίκη.
ΥΓ2: Στην ερώτηση που είχα κάνει στον Γιάννη για το τι θυμάται περισσότερο από αυτόν τον αγώνα, η απάντηση ήταν η ποσότητα φαγητού που είχε λάβει την προηγούμενη ημέρα αλλά και το διπλό πρωινό της ημέρας του αγώνα. Χαρακτηριστικά μου είχε πει, πως δεν μπορούσε να σηκωθεί από το τραπέζι εξ αίτιας της δυσφορίας. Μην ξεχνάτε ότι μιλάμε για αγώνα 300χλμ.
Κεντρική φωτογραφία: Milano – San Remo 2023 / Photo: RCS Sport